De leerling in de klas

Vrijdagmiddag. De lessen zijn voorbij. De laatste bel klonk en luidde zo het weekend in. Klasgenoten pakken snel hun tas in, zetten hun stoel op tafel en gaan snellopend -rennen mag niet- de klas uit. De lerares wenst ze nog een goed weekend toe met direct erachteraan een roep dat het wat zachter moet.

Zij doet net wat trager dan de rest. Bijna onopvallend doet ze haar spullen in de tas, veegt ze haar tafel schoon en zet de stoel op tafel. Voet voor voet schuift ze de klas door naar de deur. Haar ogen naar de grond, haar rug gebogen en haar handen tot vuisten gebald.

De juf ziet niks. Staat met haar rug naar de klas toe en zonder te kijken wenst ze haar leerling een fijn weekend toe en zegt haar tot ziens over een week.
Ze ziet niet de angst in de ogen van haar leerling, niet de zwaarte liggen op de schouders van het kind. Ze voelt niet hoe graag het meisje gered zou willen worden maar hoe onmogelijk het is dit aan te geven, als ze zelf al weet hoe die wens onbewust leeft in haar. Haar ogen gericht op het bord om het schoon te vegen voor een nieuwe week die komen gaat.

Ze had alleen maar even hoeven om te draaien om te zien dat haar leerling bang is om naar huis te gaan. Bang is om de pijn die haar te wachten staat. De docente had alleen maar er moeten zijn om te doen wat ze kan doen.

Niet wegkijken, er zijn.

En in elke klas zit wel zo’n jongen, zo’n meisje. Dat het nodig heeft gezien te worden. Draai jij je om?

5 gedachtes over “De leerling in de klas

  1. Martha zegt:

    ik vind het heftig hoor, het is echt een nachtmerrie van me… dat ik over deze kinderen heenkijk, dat ik ze niet zie en dat ik 1 van de mensen word waar het kind later over zal zeggen: Hoe komt het dat ze me niet gezien heeft, dat ik het niet heb kunnen veranderen en er niet heb kunnen zijn..

    Like

Geef een reactie

